Sköna fredag

Snart är även denna dagen slut. Detta har varit en väldigt skön fredag. Som jag skrev innan så skulle jag ju till sjukhuset. Sagt och gjort. Ultraljudet visade på att mina stenar i gallan var borta!! Förmodligen var det bara grus eller väldigt små stenar som tagit sig ut på egen hand! SKÖNT! Men jag känner mig ändå lite rädd för att äta allt för fet mat. Och läkaren höll med om att diet är ju alltid bra. :)

Direkt efter läkarbesöket så åkte jag och min käre man och våran son, till Kungsmässan i Kungsbacka och fikade. Gick in på Gina Tricot en snabbis och köpte en kofta och en tröja. Köpte en tröja igår på KappAhl också. Snart får jag sluta shopa! Snart....

Efter vi kommit hem från våran mysiga förmiddag i Kungsbacka så slappade vi här hemma. Vi köpte hämtmat och åt till middag, ingen av oss orkade laga mat idag heller. I morrn kommer ev svärmor hit och lagar mat, annars ska vi göra Idas gryta igen. För er som inte läser kommentarerna så kommer receptet här:


Snabbgryta med köttfärs

Ingredienser:
400 g köttfärs
2 msk olja till stekning
1 gul lök
1 purjolök
1 äpple
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré
3/4 tsk curry
½ tsk salt
½ tsk chilipulver
1 pkt. bacon, 150 g
1 påse salta jordnötter, 150 g
Ev maizenaredning


Gör så här:
Hetta upp oljan i en rymlig gryta, gärna gjutjärn, och bryn köttfärsen. När färsen fått fin färg tillsätts curry.
Bryn ett par minuter ytterligare för att få fram curryns smakämnen.

Löken och äpplet skalas och hackas. Purjolöken skärs i tunna ringar. Rör ner allt i grytan. Låt mjukna på svag värme under lock, ca 5 min. Rör då och då.

Tillsätt tomater, tomatpuré, vatten och buljongtärning och koka ytterligare 5 min.
Rör ner jordnötterna och smaka av grytan med salt och chilipulver.

Knaperstek det hackade baconet i torr stekpanna och låt det eventuellt rinna av på hushållspapper innan det rörs ner i den färdiga grytan precis innan serveringen

Servera ris och ett gott bröd till köttfärsgrytan, samt en fräsch sallad.

Den är hur god som helst och måste testas! I morrn tänkte vi ha mera curry och testa med fullkorns pasta till. Åh vad sugen jag är!

Just nu blir Filip tvättad av vår söta hund. Hon är riktigt noga. Söta Milla.

Får man gå och lägga sig kl 21 en fredag? Känns som att det är natt snart. Kanske får vara uppe ett tag till. Se en film med Jocke. Ja så gör jag!

//A

Och du Anton. Gissa vilken dator jag skriver på?! Just det.... MIN PC!!!!  =)

Kommentarer
Postat av: antevante

Hahahaha.

Ni är ju bara så envisa, men det är upp till er att välja. Jag vet vad jag tycker, och jag vet att jag har rätt. ;)

2009-02-06 @ 21:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0