Bagels på våren

Idag är det vår igen! All snö har smält och trottoarerna är återigen torra. Fåglarna kvittrar och himlen är blå. Ca 7 grader ute. Underbart! Jag och Jocke tog med oss Filip och Milla på en promenad. Milla blev så glad att all hästskit numera inte är frusen. Detta firade hon med att rulla sig i en hög. Hon var helt slut när hon kommit hem och tvättat av sig.



Bakade Bagels idag igen. Tänkte dela med mig av dessa goda små bröd.


BAGELS
Tid: ca 1½ timme + 20 min i ugn

Till 12 st:
(Obs, gör du 12 blir de enorma. Jag gjorde ca 18 st denna gången)
25 g jäst
5 dl jummet vatten
2 msk vit baksirap
1 msk flingsalt
ca 13 dl vetemjöl special (780 g)

Till kokning:
ca 2 liter vatten
2 msk socker

Garnering:
vallmo eller sesamfrö


1) Finfördela jästen i en bunke och rör ut den i ljummet vatten (37°). Rör ner sirap och salt och arbeta ner mjölet lite i taget. Arbeta och knåda degen väl i ca 5 min på lätt mjölat bakbord.
2) Lägg tillbaka degen i bunken och låt den jäsa i ca 1 timme under bakduk.
3) Ta upp den jästa degen och dela den i 12 lika stora delar (Gör fler mindre om du vill). Rulla ut varje del till en ca 30 sm lång längd som är något smalare i ändarna. Lägg ihop till runda kransar och fäst ändarna om varandra. Lägg kransarna på mjölat bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i 20 min.



4) Sätt ugnen på 225°. Koka upp vatten och socker i en vid kastrull (jag tog två normalstora). Lägg i 2-4 kransar och låt dem sjuda i ca 3 minuter. Vänd dem någon gång under kokningen.



5)
Ta upp bröden med en hålslev och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö på frön.



6)
Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Låt dem svalna på galler.




Nu ska jag äta en bagel och sen ska jag krama min man!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0